Zo blijf je gezond op je werk - LumaGym

Zo blijf je gezond op je werk

Alles wat je in dit artikel leest, is wat overtrokken. Dus trek het je niet persoonlijk aan, maar pak de schoen die je past 😉 Overdag ben ik namelijk secretaresse. Voor een baas. ’s Avonds mag ik voor mezelf werken als instructeur en verhalen en artikelen schrijven . Ik weet dus wel alles van zowel een kantoorbaan, als ook een actieve baan en het meeste heb ik nog moeite met mijn zittend beroep. Want soms ben ik gewoon zo geconcentreerd bezig, dat ik niet van mijn stoel af te krijgen ben! De meeste vrouwen zullen deze situatie wel herkennen: je bent lekker bezig met een taak, maar je moet al geruime tijd naar de wc. Nu is de keuze: maak ik de taak af of ga ik gauw? Velen zullen kiezen  voor het eerste en blij toe als ze eindelijk naar de kunnen pot gaan. Maar gezond is het niet…. Daarom heb ik hier een aantal tips hoe jij wel gezond blijft achter je bureau. Let’s go!

Zittend beroep

Zo blijf je gezond op je werk Ik zeg vreselijk! Waar men ‘vroega’ blij was eindelijk binnen te mogen werken aan een bureau (in plaats van op het veld), vind ik het eigenlijk nu niks (meer) aan. Je zit de hele dag, je lichaam wordt geen seconde uitgedaagd. ’s Avonds kom je doodmoe thuis, maar je lijf wil nog wel even door, omdat het amper beweging heeft gehad… Beste tip van deze kant is: ook al zit je, probeer er toch zoveel mogelijk beweegmomenten in te krijgen. Dit kun je doen door de volgende gewoontes in te bouwen:

Zitten

Ga op een gymnastiekbal zitten in plaats van op een bureaustoel. Je buikspieren en bekkenspieren moeten harder werken om te kunnen blijven zitten. Je zult ook merken dat je in het algeheel wat wiebeliger wordt en dat is goed. Heb je geen gymnastiekbal, probeer dan in ieder geval je benen niet stil te houden.

Bellen

Elke keer als je gaat bellen, sta je op. Als ik op mijn mobiel wordt gebeld, ben ik een wiebelkont. Dan loop ik door het hele huis. Ondertussen raap ik die sok op en zet ik die mok weg. Ongemerkt heb ik weer 100 stappen gezet. Op het werk kan dat ook gewoon. Ook al zit je telefoon dan vast aan een snoer, je kunt altijd nog ijsberen achter je bureau.

Stukje lopen

Zo blijf je gezond op je werk Afgelopen week was de ketel kapot op ons werk. Ik heb zo’n fitwatch die je hartslag, stappen en beweegpatroon bijhoudt. Ik heb nog nooit zo snel op een werkdag mijn 100 % gehaald als afgelopen week: want als het koud is, moet je of een deken bij de hand hebben om het warm te krijgen of je gaat een rondje in het gebouw lopen. Ook al doet jullie cv-ketel het wel, je kunt bij vragen of opmerkingen aan je collega’s die ook op kantoor zijn beter naar ze toe lopen, dan ze bellen of mailen. Naast dat je weer een paar stappen hebt gezet, is het ook persoonlijker. Maak gelijk een praatje met ze over het weekend 😊.

Lunchpauze

Eindelijk zit de ochtend erop en kun je even lekker niksen in de lunchpauze. Als je helemaal overstroomt van stress of je komt er niet meer uit in je project, kun je het beste je pauze gebruiken om even een stukje te wandelen. Je doet wat een je vitamine ‘zon’gehalte en kunt je hoofd legen. Van frisse lucht is nog niemand ziek geworden. Een korte wandeling kan net als een meditatie verfrissend voor je brein werken. Hierna kun je weer vol goede moed verder met je project. Een ander gedeelte van de lunchpauze is uiteraard je lunch zelf! Laat die kantinemaaltijd maar zitten en neem zelf een lekkere salade mee! Als je hierbij hulp nodig hebt, lees dan ook mijn artikel over lunch prepping. Met de juiste voeding voorkom je ook een after lunchdip!

…en nog meer

Er zijn nog zo veel manieren om op je werk te worden. Wat zijn jouw tips en trucs? Deel ze met ons!
Zo blijf je gezond op je werk

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.
Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Duiken
Interviews

Duiken

Eindelijk rust! Zittend aan de Spiegelplas ten oosten van het dorp Nederhorst den Berg hoor ik het geluid van het

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top

Download

Nu het boek voor hardlopers

LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform