Zo beweeg je meer: 5 tips en trucs - LumaGym

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

De Gezondheidsraad stuurde de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag een brief over de Bewegingsrichtlijn 2017. Hierin adviseert de raad om de Nederlandse volwassenen en ouderen minimaal 2,5 uur per week matig tot intensief te laten bewegen. Hierbij geldt: hoe meer je beweegt des te groter zijn de gezondheidsvoordelen. Helaas voldoet maar 44% van de volwassenen aan deze richtlijn! Tijd om van die stoel af te komen en dat hart eens te laten pompen. Wil je meer bewegen, maar weet je niet hoe? Lees dan gauw verder!

Zitten is het nieuwe roken

Laten we eerlijk zijn: de meesten hebben een zittend beroep en komen alleen van hun stoel af als het echt moet. ’s Avonds is de motivatie ook niet veel groter en blijf je liever op de bank zitten dan dat je je nog even gaat omkleden om naar de sportschool te gaan.

Maar zitten is het nieuwe roken! Wie veelvuldig zit, verhoogt hiermee de kans op hart- en vaatziekten, heeft meer kans op depressies en diabetes. Je daagt gewoon je lichaam niet voldoende uit en laat dat hart niet pompen. Hierdoor neemt je lichaam ook minder vers zuurstof op en hoeft het ook niet zijn best te doen om alle uithoeken van je lijf goed te doorbloeden. Tijdens en na een rondje flink bewegen komen er ook nog eens hormonen vrij die je happy maken. Daarom hoor je vaak mensen zeggen dat ze tijdens de sport afzien, maar daarna helemaal voldaan zijn.

Dus trek die schoenen aan en ga wat doen!

Kom van die stoel af!

We zijn zo gewend aan alle dagelijkse gemakken dat we niet eens meer weten waar we moeten beginnen als we meer beweging in onze dag willen brengen. We hebben een auto voor de deur, een comfortabele bank en een mobiel in onze handen. Daarnaast pakken we uit gemak liever de lift dan de trap. Je hoeft niet eens meer de deur uit om boodschappen te doen, want je kunt het gewoon thuis laten bezorgen!

Daar begint het dan ook. Laat die lift links liggen en neem de fiets of benenwagen voor de korte afstanden.

 1. Neem de fiets naar je werk

Woon je niet meer dan 10 km van je werk vandaan? Mooi! Ga fietsen. Je kunt in 40 minuten op je werk zijn, ‘s middags nog terug en hoppa, je zit al over de 2,5 uur per week. Nu zul je vast denken: ja hoor! Duurt mij te lang! Bedenk dan wel dat heel veel Nederlanders door file en andere vertraging een uur nodig hebben om (met de auto!) op hun werk te komen. Je bent altijd nog sneller dan je collega’s, hebt al wat voor je lijf en humeur gedaan en komt verkwikt op je werk aan, zonder ook maar een kopje koffie te hoeven drinken voor dat gevoel.

 2. Ga in de pauze een blokje om

Ik ken veel mensen die hoe dan ook hun broodje achter hun computer nuttigen. Ze hebben dan geen zin om met zijn allen naar de kantine te rennen voor dat broodje kroket en blijven liever zitten om te internetten.

Wat je ook kunt doen is dat half uurtje pakken om even je benen te strekken. Trouwens, ook als je thuis werkt of van je parttime dag geniet, kun je dit doen. Lekker rond de middag even een half uurtje buiten vogeltjes kijken. 5 keer per week en je zit aan die 2,5 uur.

De voordelen van zo’n blokje om zijn niet alleen voor je lijn voordelig. Wanneer je vastzit in een project en er even op uitgaat, kom je vaak weer terug met een lege geest, waardoor je nu wel verder kunt met je project en tot nieuwe inzichten komt. Daarnaast heeft zo’n half uurtje wandelen dezelfde effecten als mediteren.

 3. Leen of koop een hond

Ja, zoals ik het zeg! Dat lieve beest moet toch uitgelaten worden. Ga met je vierpotige vriend lekker naar buiten om balletje te gooien, een stevige wandeling te maken, hard te lopen of gewoon te stoeien. Je hebt er ook nog lol bij, want je doet het niet alleen. Daarnaast kan je weer een hele verzameling foto’s maken en heb je leuke verhalen over de lompigheid van hem of haar. Daarom houden wij ook zo van honden!

 4. Ontsla die schoonmaakster

Of spreek af dat je haar takenlijst verkleind. Elke dag een half uurtje schoonmaken en je bent er ook. Want de Gezondheidsraad geeft aan dat ook het huishouden tot het dagelijkse bewegingsregime hoort. Zet je favoriete muziek aan en je hebt er ook nog lol bij. Al dansend stoffen en het stof is zo weg!

 5. Neem een sportabonnement waarbij je weet dat ze achter je aan zitten

Je kunt kiezen voor de sportschool waarbij men aangeeft je na zoveel weken afwezigheid even te willen bellen, of op een teamsport gaan of ga (nog beter ???? ) lekker naar buiten met een hardloopgroepje of op Bootcamp. Sociale controle is een belangrijk aspect. Je zult geneigd zijn om toch maar te gaan voordat je anderen teleurstelt.

Natuurlijk is het hierbij ook nog eens belangrijk dat je een sport kiest die je leuk vindt en waarbij je gemotiveerd blijft om te sporten!

…en nog veel meer!

Er zijn nog zoveel andere voorbeelden te noemen om meer beweging in je dag geïntegreerd te krijgen. Heb jij voor ons een tip? Deel hem met ons!

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top

Download

Nu het e-book Krachttraining voor thuis!

LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform