Zelf een hardloopschema opstellen - Waar moet je aan denken

Zelf een hardloopschema opstellen – Waar moet je aan denken?

Hardlopen is een van de makkelijkste manieren om fit te worden en te blijven. Je trekt je schoenen aan en je gaat naar buiten om een rondje te rennen. Klaar is Kees. Wil je echter niet alleen beginnen met hardlopen voor de fun maar heb je een doel voor ogen, dan zou je kunnen denken aan een hardloopschema. Deze zijn overal van internet te plukken, dus zo moeilijk kan het niet zijn, toch? Er zijn echter zoveel dingen waar je rekening mee moet houden! Die beschrijven we in deze reeks van artikelen. Dus stay tuned en leer wat een goed hardloopschema inhoudt!

Beginnen met hardlopen

Heb je nog nooit eerder een stuk hardgelopen en ben je al na 100 meter rennen buiten adem? Dan moet je vanaf scratch opbouwen. De moeilijkste, maar leukste periode, vind ik tot nu toe. Want het zal je verbazen hoe snel je vooruitgang boek! Niet te geloven. Waarom ik ooit ben begonnen lees in het volgende artikel:

Waarom moet je beginnen met hardlopen?

Neem de tijd!

Net zoals Rome niet in een dag is gebouwd, kun je ook niet van je lijf verwachten dat het in een keer 10 kilometer kan lopen. Ook al heb je een conditie van staal, ik raad je altijd aan om het lopen op te bouwen. In het geval je al wel genoeg conditie hebt, gaat het vooral erom dat je je gewrichten en pezen niet overbelast. Hardlopen is namelijk hard werken voor je bewegingsapparaat. Elke stap die je zet, is een dreun voor je heupen, knieën en enkels. Vooral als je begint met hardlopen, omdat je af wilt vallen, is het belangrijk om rustig op te bouwen. Elke extra kilo die je meeneemt, is ook een extra belasting voor je lijf.

Hardloopschema zelf opstellen

Wees lief voor jezelf

Je vraagt veel van je lijf als je net begint met een nieuwe sport. Ook als je een sport weer op wilt pakken, zul je na de eerste trainingen je lichaam voelen. Het moet de techniek onder de knie krijgen, zich aanpassen aan de training en sterker worden. In raad je daarom aan om niet gelijk vanaf het begin elke dag te gaan hardlopen. Houd minimaal een dag rust tussen je trainingen. Op deze dag kun je een stukje wandelen, zwemmen, fietsen of een sessie rustige krachttraining pakken. Hiermee voorkom je blessures. Voor je benen heb ik al leuke oefeningen verzameld:

Sterkere benen door deze 3 oefeningen

Hardlopen opbouwen met een hardloopschema

De beste manier om hardlopen op te bouwen, is met intervaltraining. Hierbij wissel je wandelen met rennen af. In het begin zul je meer wandelen dan rennen. Intervaltraining is de beste manier om vooruitgang te boeken in je training. Benieuwd wat intervallen precies inhoudt en hoe je dat toepast? Dit onderwerp zal ik in een volgend artikel uitleggen!

Op gevoel of meten?

Mocht je niet zo’n gek zijn als ik en een sporthorloge aanschaffen, moet je andere manieren vinden om erachter te komen of je tijdens een training goed bezig bent. Je kunt bijvoorbeeld denken aan je ademhaling. Dit is voor alle trainingsmethoden anders. Zo moet je tijdens een hersteltraining rustig kunnen praten, maar tijdens een snelheidstraining weer wat hoger in je ademhaling zitten. Met een sporthorloge met hartslagmeter is dit nóg beter te meten. Elke training heeft namelijk zijn eigen hartslagzone. Hoe je die twee er precies uitzien voor jou, kun je lezen in mijn volgende artikelen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Hardloopschema zelf opstellen

Of je nu al een oude rot bent in deze sport of net komt kijken, een schema is altijd aan te raden. In het begin zul je dit tot in de puntjes uit moeten (laten) werken om een goede houvast te hebben voor je training. Na verloop van tijd kun je dagen inplannen waarop je je een bepaald doel zet. Als je al wat ervaring hebt opgebouwd, kun je dan meer op gevoel trainen.

Onderhouden of vooruitgang?

Mijn vuistregel met alle sporten is wel de volgende: als je een tot twee dagen een sport beoefent, zul je alleen je techniek, conditie en kracht onderhouden. Met drie en meer dagen per week boek je vooruitgang! Dan ben je pas aan je skills aan het bouwen. Pak daarom je agenda erbij en plan je trainingen en wat je op de dagen wilt trainen per week in!

Voor je hardloopschema kun je zo een dag inplannen voor een duurloop, fartlek en interval, looptechniektraining, hersteltraining, snelheidstraining en niet te vergeten: krachttraining. Al deze begrippen zal ik zeker uitleggen in volgende artikelen!

Wil je op alle gebieden een kei worden? Kom dan Bootcampen!

Bootcamp

Wil je niets missen?

Volg dan deze reeks door je hieronder in te schrijven voor mijn nieuwsbrief of volg mij op Facebook, Insta en Pinterest!

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Beginnen met hardlopen

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform