Wanderlust - ga je mee naar buiten, een stukje wandelen?

Wanderlust

Het is zondagmiddag, de zon schijnt en ik ga op weg om Arjan op te halen voor onze wandeltocht. Ik heb hem overgehaald om mij meer te vertellen over de redenen waarom hij graag wandelt. ‘Van wandelen word je 100!’ was zijn antwoord. Dat antwoord slaat niet alleen op de fysieke voordelen die wandelen met zich meebrengt.

Wacht, ik moet even een foto maken!

Wanderlust

We zijn al 2 kilometer op weg. Het landschap rondom Leerdam vond ik altijd al adembenemend, alleen keek ik er vaak hardlopend of fietsend naar. Nu heb je (bijna) alle tijd om goed om je heen te kijken. Ik zie weilanden met koeien, voor een mooie coulisse van wolken en de zon die ze precies op de juiste manier belicht.

Maar ja, dat bijna… Ik dacht dat ik het prima gewend ben om door te stappen. Ik loop gemiddeld toch zo’n 10 kilometer per dag. Voor een kantoorchick is dat toch een hoop, dacht ik zo. Alleen was ik even vergeten dat we nu 11 kilometer gingen wandelen, aan een stuk door en dat we rekening moesten houden met ander verkeer, de wind, de zon en een eventueel volle blaas die je niet zomaar even aan de rand van de weg kan legen (wat hebben mannen het toch makkelijk).

We liepen dan ook gemiddeld net iets boven de 6 kilometer per uur. Al pratend. Oké, Arjan praatte, ik luisterde veel en onderbrak hem hier en daar met mijn vragen.

Door blijven lopen

Nadat mijn kuiten gewend waren aan het stevige tempo, voelde ik al langzaam een blaartje opkomen. Wat wil je ook, als je op je afgetrapte Nike’s met een ‘die hard’ gaat lopen? Ik ben dan wel het type ‘ik laat me niet kennen’, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wandelen vind ik nog steeds het leukste met zijn tweeën. Je legt toch gauw een tocht af van 2 uur, dus dan wil je ook iemand hebben om tegen aan te praten. Het is dan wel belangrijk om een maatje te vinden dat hetzelfde tempo heeft als jij, want te langzaam of te snel lopen kan je al snel opbreken. Daarnaast moet je gewoon blijven communiceren. Loop je boven je kunnen, moet je dat gewoon aangeven. Het zijn niet alleen blaren waar je last van kan krijgen. Heel je bewegingsapparaat heb je nodig met wandelen: je heupen, je knieën, je enkels en je armen. Ook met wandelen kun je dus blessures oplopen, dus zwijg niet als je ergens last van hebt!

Wat heb je nodig als je wilt beginnen met wandelen?

Schoenen

Arjan vertelde mij over de grondbeginselen van wandelen. Je kan de sport net zo duur maken als je zelf wilt. Het enige wat je echt nodig hebt, zijn een paar goede schoenen. Ze moeten je goed passen, want geschuif in je schoenen kan leiden tot blaren en dat willen we natuurlijk niet. Hij heeft zijn huidige paar gekocht bij Bever. Dat is een gerenommeerde zaak waar goed geschoold personeel rondloopt, mocht je er niet helemaal uitkomen. Het allerbelangrijkste, naast kennis over welke schoenen je uit zou moeten kiezen, is dat je naar je voeten luistert. Past het net niet of voelt het niet lekker aan? Niet doen. Zoek het volgende paar uit en neem de tijd.

Proviand

Een goede tip die Arjan mij gaf was dat je altijd genoeg eten en drinken bij je moet hebben. Ongemerkt zweet je namelijk een hoop, dus ook mineralen en zouten verlaten je lichaam. Hij gelooft niet echt in gelletjes en shakes, dus heeft hij gewoon boterhammen en Bifi’s op zak. En dat is niet zomaar een zak: het is een superhandig heuptasje!

Heuptas of rugzak

Wanderlust Heuptas van Arjan

Hier heb je ook verschillende vormen en maten. Kies je liever voor een heuptas zoals hierboven of geef je de voorkeur aan een rugzak? Heb je lange tochten voor de boeg, dan kun je zelfs aan een camelbag denken: dat is een rugzak met daarin een waterzak, waaruit een slangetje komt waaraan je kunt zuigen om te drinken. Superhandig. Maar je moet het ook meezeulen als je op pad gaat.

Kilometers vreten

Arjan is iemand die kilometers lekker vindt, want hij vreet ze in 10-tallen. Hij heeft onder andere al 12 keer meegedaan aan de Nijmeegse vierdaagse, waarbij elk jaar een bijzonder verhaal voor hem heeft. Dit jaar doet hij voor de tweede keer mee aan de Airborne in Oosterbeek, dat georganiseerd wordt ter nagedachtenis aan de slag om Arnhem in de tweede wereldoorlog.

Ook is hij groot fan van de Kennedymars en is hij een Kennedyvriend. Je zult het goed gokken: deze twee tochten zijn vernoemd naar J.F. Kennedy, die zich 1963 afvroeg of zijn staf het aankan om 80 kilometer af te leggen binnen 20 uur. Zijn eigen broer behaalde dat, waarna vele burgers van Amerkika zich persoonlijk uitgedaagd voelden en ook op pad gingen om dit te behalen. De Kennedymars is in de vorige eeuw overgewaaid naar Nederland en wordt hier nu ook georganiseerd.

De Kennedyvriend daarentegen is voor de profs. Je moet diezelfde 80 kilometer in 12 uur zien af te leggen. Voor velen onder ons betekent dat dat je hem zowat hardlopend moet doen, want je moet gemiddeld 6,7 kilometer per uur afleggen. Leuk, zul je denken, maar houd er rekening mee dat je dan geen pauzes mag inlassen. Je kunt in de twaalf uur niet poepen of plassen, want dat kost tijd, niet even zitten en je moet al lopend eten en drinken, want anders haal je het niet!

De ‘CC’ oftewel Continental Centurion staat nog op het verlanglijstje van Arjan. Hierbij moet je 100 Engelse Mijl in 24 uur afleggen.

Therapeutisch

De gemiddelde leeftijd van wandelaars ligt hoog. Er zijn niet zo veel jongeren van de partij. Daarom vind ik het juist fantastisch dat er zulke competities zijn zoals hierboven beschreven. Maar er zijn ook nog andere voordelen die je niet over het hoofd mag zien.

In het begin schreef ik: ‘Van wandelen wordt je 100.’ Niet alleen omdat het je lijf goed gesmeerd houdt, maar wandelen maakt je hoofd leeg. Het is een gratis uurtje therapie. Wanneer je alleen gaat, kun je om je heen kijken en je favoriete muziek aanzetten. Men zegt niet voor niets dat je een blokje om moet gaan als je ergens mee zit. De creatieve oplossingen stromen je hoofd binnen!

Vrienden

Maar wandelen brengt ook samen. Er zijn genoeg hardlooptherapeuten waarbij je je hart kunt luchten. Dat idee is natuurlijk geboren uit het wandelen. De beste gesprekken heb je, naast in het café met een kopje koffie erbij, gewoon als je met iemand een stukje gaat lopen. Je bent in beweging, je voelt je verbonden, je moet sowieso al met elkaar communiceren als je op een druk stukje wandelt (bijvoorbeeld een dijk, voordat je denkt dat ik de snelweg bedoel ????) wanneer er verkeer aankomt en je hebt, ondanks dat je buiten bent, toch privacy.

Arjan gaf mij een hele lijst aan mensen die hij lief gewonnen heeft in de laatste paar jaren. Door alle wandeltochten die hij al heeft gelopen, heeft hij ook een hoop lieve mensen leren kennen, waarvan een aantal goede vrienden zijn geworden. Dat verbaast mij niets, want in die twee uur heb ik hem leren kennen als een meegaand en hartelijk persoon. Hij zei een aantal keren tegen mij dat ik moest luisteren naar mijn lichaam. Er zijn genoeg wandelgroepen, bijvoorbeeld op Facebook, waarin je je vragen kunt stellen, als je ergens tegen aanloopt. Maar als je denkt dat een advies niet voor je gaat werken, moet je het ook gewoon niet doen. Wat al 30 jaar voor een ander werkt, hoef niet per se voor jou te werken.

Hey ho…

Al met al kan ik eigenlijk geen reden bedenken waarom je wandelen niet een keer zou moeten proberen. Je hoeft niet erg veel geld te investeren, het maakt je hoofd leeg en je bent flink in beweging. Daarnaast breid je je kennissenkring uit wanneer je meedoet aan ‘wedstrijden’ en kun je ook nog supergave uitdagingen aangaan. Wat wil je nog meer?

Dus ga je de volgende keer mee? Hey ho!

Wanderlust

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Lekker bewegen

Wanderlust

Het is zondagmiddag, de zon schijnt en ik ga op weg om Arjan op te halen voor onze wandeltocht. Ik

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform