Suikerverslaving, wat kun je nu wel en niet eten? De glycemische index

Suikerverslaving deel III

Complex of simpel?

Na al het gepraat over de wetenschappelijke achtergrond van dit verhaal, is het dan nu tijd voor de praktijk. Zo moeilijk is het namelijk niet: je hersenen hebben koolhydraten nodig om te kunnen functioneren en je lijf brandstof om alles uit de dag te kunnen halen. In het kort heb je twee soorten koolhydraten: de complexe en enkelvoudige (simpele) suikers. In Suikerverslaving I en Suikerverslaving II heb ik het al over monosachariden en disachariden gehad; de enkelvoudige suikers. Die moet je gauw uit je menu schappen. Gooi het op de polysachariden, de complexe suikers. Deze koolhydraten hebben namelijk een langer verwerkingsproces in je lichaam, omdat er alle belangrijke voedingsstoffen nog inzitten. Namelijk alle vezels, vitaminen en mineralen die je lijf gezond en sterk houden.

Waar herken je ze aan?

Hoe minder het product dat je kiest, bewerkt is, des te beter het is voor je lijf. Hieronder een aantal voorbeelden:

Wat kan wel en niet

Laat ik voorop stellen dat ik je nergens toe dwing; ik veroorloof mij ook zo nu en dan wat lekkers uit de rechter rij. Maar het zou niet tot je dagelijkse menu’s moeten behoren. Zolang je gezond en gevarieerd eet, kun je je best een zonde veroorloven. 😉

Wanneer je in de supermarkt loopt, kun je het beste aan de buitenkant van de schappen blijven en bij de versafdeling. Vergeet de diepvries ook niet. Groenten en fruit worden na het oogsten gelijk in de vriezer gegooid, zodat de vitamines en mineralen zolang mogelijk behouden blijven. Tegenwoordig heb ik 80% van mijn groenten ingevroren en de resterende vers. Alleen bij uitzonderingen duik in het midden van de supermarkt in (in de schappen dus) om daar een blik of glas groenten mee te pikken.

glycemische index

Maar hoe werkt dat dan in je lijf?

In Suikerverslaving deel I heb ik het verteringsstelsel van suiker al uitgelegd. Wat het verschil dus tussen de complexe en enkelvoudige suikers is, is dat de complexe suikers meer tijd nodig hebben om door je lijf verwerkt te worden. Hierdoor wordt de glucose geleidelijk aan je bloedbaan afgegeven, waardoor je bloedsuikerspiegel geen achtbaan wordt. Je bent langer verzadigd, krijgt minder snel een dip en bent de hele dag door energiek.

Glycemische index

Dit heeft alles te maken met de glycemische index. Een heel slim iemand heeft een tabel gemaakt met daarin voedingsmiddelen en een waarde aan deze voedingsmiddelen gegeven. Hoe hoger het getal dat achter het voedingsmiddel staat, des te meer het je bloedsuikerspiegel doet stijgen. Een waarde onder de 55 wordt als gezond aangemerkt en kun je volop kiezen. Tussen 56 en 69 is niet aan te raden, maar af en toe niet erg om te eten. Boven de 70 is ongezond en zou je dus moeten vermijden. Hieronder een aantal voorbeelden:

glycemische index

De verhouding van de voeding en de glycemische index is van twee zaken afhankelijk: in hoeverre is het product bewerkt? Zo zie je dat pure chocolade een veel lagere waarde heeft dan melkchocolade, omdat uit de melkchocolade veel cacao gehaald is en nog meer andere bestanddelen aan toegevoegd zijn. Maar ook hoe het product zelf in elkaar zit, is van belang. Zo zie je onder het kopje fruit dat de papaya maar liefst een score heeft van 103. Hier zitten dus weinig vezels in ten opzicht van suikers.

Houd er dus ook rekening mee dat hoe meer je een product in je eigen keuken nog bewerkt, opwarmt, stampt, pureert, hiermee ook de glycemische index hiermee stijgt.

Kortom, kies zo veel mogelijk vers en onbewerkt! Neem die snoeptomaatjes mee naar je werk en pak gerust die banaan voor een work out. Je lichaam en geest zullen het je in dank afnemen.

Bronnen: De voedselzandloper van Kris VerburghEet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda

Wil je jezelf mooi en slank eten en lezen, dan kan ik je het boek van Amber Alberda aanraden!

afbeelding

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is:

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top

Download

Nu het boek voor hardlopers

LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform