Suikerverslaving - over insuline, groeihormonen en veroudering

Suikerverslaving deel II

Trage en snelle suikers

Samengevat betekenen deze twee termen niet meer dan hoeveel tijd je lichaam nodig heeft om suikers, oftewel koolhydraten, te verwerken.

Zoals ik in Suikerverslaving deel I al heb uitgelegd, worden suikers tot drie bestanddelen gesplitst: galactose (te vinden in zuivelproducten, naast lactose), fructose en met name glucose. Glucose is met 80% de grootste groep. De splitsing wordt mede mogelijk gemaakt door enzymen; dit begint al tijdens het kauwen in je mond. Enzymen zijn minuscule proteïnen (eiwitten), die een suikerketen in stukken knippen.

Dit wetende, kan je dus stellen dat suikers uit meerdere delen bestaan. Tot zover is dat zo. Neem je echter een druivensuikertje (Dextro), die (wij) sporters bijna standaard in onze tas hebben zitten, zien we dat deze alleen maar uit glucose bestaat. Dit tabletje hoeft je lichaam niet eerst te splitsen in kleine delen. Zodra het in je systeem zit, kan het gelijk via de darm in de bloedbaan opgenomen worden en daar zijn werk doen: energie leveren.

Eén suikermolecuul wordt  monosacharide genoemd. Dit woord komt uit het Grieks waarbij ‘mono’ voor ‘één’ staat en ‘sacharide’ voor ‘suiker’. Wanneer bijvoorbeeld een glucose- en fructosemolecuul een verbinding aangaan, noem je dit disacharide. Hier gaat het dus om twee verschillende suikermoleculen. Denk hierbij aan tafelsuiker.

Zover geen problemen met een druivensuikertje, deze wordt snel in je systeem opgenomen. Ga je echter een broodje eten, kom je in een ingewikkelder patroon terecht: brood bestaat uit zetmeel. Ook in Suikerverslaving deel I vertelde ik al dat zetmeel suiker is. Zetmeel bestaat uit meerdere ketenen glucosemoleculen (monosachariden). Hiermee heeft je lichaam het zwaarder. Hij moet, om zetmeel goed te kunnen verteren, de proteïnen op het zetmeel afsturen om er eerst kleine bestanddelen van te maken, die pas later door je maag-darmstelsel opgenomen kunnen worden in je bloedbaan.

Suikers vragen om suiker

Wanneer je snelle suikers (neem een Snickers) in je mond stopt, worden deze dus snel door je systeem opgenomen en verwerkt. Dit resulteert in een hoge bloedsuikerspiegel en even een piek aan energie. Echter, duurt deze piek niet heel erg lang. De energie is immers al opgenomen door het lichaam en verbruikt. Hierna krijg je een dusdanige daling in je bloedsuikerspiegel dat je vaak je ogen niet eens open kunt houden. Wil ik een middagdutje doen en het lukt niet helemaal, stop ik gewoon een stuk chocolade in mijn mond en ga ik alvast liggen. De slaap komt al gauw vanzelf.

Zodra je die venijnige dip hebt, schreeuwt je lichaam dus om meer energie. Tenzij je gaat slapen, moet je dus eten, om ergens die energie vandaan te trekken. Meestal kiezen mensen dan weer voor een Snickers, immers je hersenen (en nu ook je lijf) schreeuwen om suiker! In onderstaande grafiek wordt dit fenomeen verduidelijkt.

bloedsuikerspiegel-golf

Insuline? Dat moet je toch spuiten?

Insuline wordt afgegeven door de alvleesklier (pancreas). Eet jij een suikerrijke maaltijd, stijgt het glucosegehalte in je bloed. Want de glucose is eerst door eiwitten in stukken geknipt en vervolgens in je maag-darmstelsel je bloedbanen ingestuurd. De alvleesklier krijgt hiervan een signaal en maakt insuline aan. Je kan insuline zien als de gastvrouw, die de deur opent, zodat de glucose (gasten) door elke cel (kamers van het huis) in je lichaam opgenomen kan worden.

Insuline is dus een lichaamseigen stof! Wanneer je goed voor jezelf zorgt, zal je lijf ook geen moeite hebben met dit proces.

Heb je echter over de jaren je lichaam uitgeput (door bijvoorbeeld suikerrijk te eten), ligt diabetes al gauw op de loer. We spreken hier over diabetes type 2. Uit onderzoek blijkt dat diabetes type 2 door een (strenge) voedingsaanpassing omkeerbaar is! Het lichaam maakt bij dit type namelijk minder insuline aan en is zogenaamd ongevoelig geworden. Heb je een (chronische) alvleesklierontsteking,  te veel eetmomenten, hoog cholesterol, een slecht eetpatroon en overgewicht, moet je ervoor passen dat diabetes niet al voor je deur staat en aanbelt. Om dit te voorkomen en herstellen, raad ik je de volgende cursus aan: Online cursus De Diabetes Revolutie!

Mocht je niets tegen het risico van diabetes type 2 doen, moet je in dat geval insuline wel gewoon spuiten…

Nu al meer weten over het omkeren van diabetes? Lees dan dit boek eens: De voedselzandloper van Kris Verburgh

afbeelding

Insuline 2.0

Wat de meeste mensen niet weten, is dat insuline niet alleen je cellen openzet. Bij stijging van het glucose- en insulinegehalte in je bloed wordt voornamelijk door je lever ook de zogenaamde insulin-like growth factor vrijgesteld. Kort gezegd is dit een groeihormoon. Het herstelt cellen en weefsels in je lijf. Helemaal zo slecht nog niet, ware het niet dat de extreme sportwereld dit hormoon ook ontdekt heeft. Je kunt het namelijk gewoon op internet bestellen. Het zorgt ervoor dat je spieren sneller groeien en je huid strakker wordt!

Nu denk je, wow! Gelijk opzoeken! Moet ik hebben!

Maar ho even! Lees eerst even verder. Want er zit (natuurlijk) een addertje onder het gras. Het is namelijk zo dat dit hormoon je sneller laat verouderen! Gebruik je het, zal je dus per slot van rekening sneller dood gaan. En die strakke huid? Eerder rimpels zou ik zeggen.

Even terug: suiker versnelt dus het verouderingsproces van jouw lijf! Hoe meer suikerrijke maaltijden jij eet, des te meer glucose in je bloed, des te meer insuline, des te meer insulin-like growth factor. Laten we even een ander voorbeeld nemen: waarom leven kleine honden gemiddeld langer dan grote? Juist! Omdat grote honden meer groeihormonen aanmaken en dus sneller verouderen en ook sneller zullen komen te overlijden.

Wat is het nou??

Resumerend kunnen we dus stellen dat we suiker beter kunnen laten staan. Maar vergeet niet dat je suiker ook nodig hebt, voor je hersenen en je herstel. Een ‘grappige’ methode om na een zware krachttraining sneller te kunnen herstellen is namelijk een boterham met jam eten. Dit is absoluut niet slecht, want: glucose wordt opgeslagen in je spieren als glycogeen. Na een training is deze zo goed als verbruikt. Een aanvulling door een witte boterham (snelle suikers) van je voorraad is helemaal niet slecht. Ook het herstel van je spieren zelf wordt door dat witte boterhammetje vergemakkelijkt door de insulin-like growth factor. Een beetje snelle suikers is dus helemaal niet erg, als je die boterham maar voor de rest van de dag laat liggen en overgaat op groenten en fruit 😉

Met dit artikel stopt het natuurlijk niet! Want dat suiker niet goed voor je is, hebben we al kunnen concluderen. Maar ook dat je het niet zomaar kunt overslaan. Wat kun je dan nu wel precies eten om je hersenen en lichaam werkend te houden? Hierover in leg ik je in Suikerverslaving deel III meer uit!

Bronnen: De voedselzandloper van Kris VerburghAnatomie, Fysiologie en Pathologie van K. Kok, J. Houweling en A.C.L.M. Zuiderdijkcare.diabetesjournals.org

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is:

Suikerverslaving deel III

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

1 gedachte op “Suikerverslaving deel II”

Reacties zijn uitgeschakeld.

Ander leesvoer

Steek in je zij
Anatomie

Steek in je zij

Heerlijk een rondje lopen Je bent lekker bezig met je rondje hardlopen, kijkt naar de vogels, begroet andere hardlopers en

Lees verder »
Duiken
Interviews

Duiken

Eindelijk rust! Zittend aan de Spiegelplas ten oosten van het dorp Nederhorst den Berg hoor ik het geluid van het

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform