Nog meer fabels en feiten over sporten - LumaGym

Nog meer fabels en feiten over sporten

afbeelding

Vorig jaar heb ik een artikel geschreven over 5 fabels en feiten over sporten. Vandaag wil ik hierop inhaken, want er is nog zoveel te vertellen over sporten… Onuitputbaar gewoon! Maar ook wel weer vermakelijk, want sommigen geloven nog steeds bepaalde fabels. Iets met de klok en de klepel? Waar ik me in dit artikel op focus, is dat sommige stellingen van meerdere kanten bekeken kunnen worden. Daarom ben ik nu al benieuwd wat jij ervan vindt!

1. Vrouwen worden van krachttraining net zo breed als mannen

Ik vond het in het begin ook raar om in het krachthonk als een van de weinige vrouwen te gaan staan. Ondertussen heb ik overigens mijn abonnement opgezegd bij de sportschool, want ja. Met alle spullen die ik voor de bootcamp verzamel, kan ik al bijna een eigen sportschool openen. 😉

Hoe dan ook; het is natuurlijk grote onzin dat een vrouw eruit gaat zien als een man, zodra zij gewicht gaat heffen. Die vrouwen die jij dan voor ogen hebt (zoals hieronder), gebruiken hier en daar wat hulpmiddelen om zo eruit te zien. Daarnaast verdienen zij hun geld ermee, dus dan zit je niet 40 uur achter je bureau voor je werk, maar ben je bezig met je lijf en eten.

Vrouwen kunnen van nature niet eens zo breed worden, want zij missen de hoeveelheid testosteron die je daarvoor nodig hebt (met uitzonderingen daargelaten). Wat je wel met krachttraining kunt bereiken is je probleemzones aanpakken en de delen van je lijf die je wel mooi vindt, accentueren.

2. Sporten is duurOver sporten

Het ligt er helemaal aan welke sport je graag wilt beoefenen. Ik heb een tijdje Krav Maga gedaan. Dit is een zelfverdedigingssysteem waarbij je conditioneel aardig op de proef wordt gesteld. Voordat je wel en goed in de les staat, ben je een paar honderd euro lichter. Je hebt de clubkleding nodig, scheenbeschermers, vechthandschoenen, bokshandschoenen en bandage, een bitje en (ook als vrouw) een tok. Natuurlijk betaal je dan ook nog je inschrijfkosten en je maandelijkse abonnement. Voor twee keer in de week trainen is dat een aardig prijzige sport, ja. Of wat dacht je van duiken of paardrijden?

Maar je kunt ook gewoon je smart-tv aanzetten, YouTube installeren en in je pyjama sporten. Geheel gratis! Het enige nadeel is dat je niet persoonlijk begeleid wordt. Je wordt niet gewezen op je houding, waardoor blessures op de loer liggen.

3. Sporten kost veel tijd

Ook hier ben je gebonden aan het soort sport. Je kunt er aan de ene kant voor kiezen om elke avond uren in de fitness door te brengen of je kunt gauw je hardloopschoenen aandoen en een rondje rennen.

Train je voor een doel, dan zul je er rekening mee moeten houden dat je een aantal dagen in de week kwijt bent. Maar dat is natuurlijk geen probleem als je er met heel je hart voor gaat.

Wil je gewoon je conditie onderhouden, dan is een 7-minute workout per dag ook voldoende! Of pak dat half uurtje in de lunchpauze om een ommetje te maken. Hups, je hebt je beweging binnen!

4. Sporten vermindert stress

Dit is een redelijk lastige. Want ja, sporten is stress. Je beschadigt als het ware je lichaam door te trainen. Maar dat is juist de bedoeling! Want zonder beschadiging, valt er niets te herstellen en word je dus de volgende keer ook niet sterker. Dit noemen we het principe van overload.

  • Lees het hele verhaal hier: 

Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training?

Ga je hierin te ver dan zul je niet meer herstellen en ga je juist achteruit. Dit is de kwade stress die we juist niet willen. Je lichaam kan hiervan een trauma oplopen, je herstelt niet meer goed, wat weer een uitwerking heeft op andere delen van je leven.

5. Van sporten word je gelukkig

Over sporten

Gaat het principe van overload nu juist goed, dan heb je profijt van sporten. Bij sporten komen er twee gelukshormonen vrij die je helpen je goed te voelen. Dit zijn eenmaal serotonine, het zogenaamde knuffelhormoon en andermaal dopamine, dat je een boost aan motivatie geeft om door te gaan. Dopamine komt ook vrij bij het gebruik van drugs en het eten van suiker. Het is een soort ‘shothormoon’ dat je de bevestiging geeft dat je ‘ergens goed mee bezig bent’. Ga nou niet gelijk naar je dealer! Je kunt dit ook opwekken als je gek bent op afgevinkte lijstjes en goed werk! 😉

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Fabels en feiten

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Boeren taart
Lunch

Boeren taart

Een keer wat anders! Wanneer je de boeren taart eens als ontbijt wilt proberen, kan je dit het beste op een

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform