Hoe kun je beter slapen – 5 tips - LumaGym

Hoe kun je beter slapen – 5 tips

Zoals ik al heb geschreven in ‘Wat kan een goede nachtrust voor je betekenen’ ben ik goed bekend met slaapproblemen. Mijn vriend en ik houden van horrors. Dus dachten we dat de documentaire ‘Nightmare’ wel wat voor ons zou kunnen zijn. Tot mijn vriend zei dat we hem beter uit konden zetten, omdat ik hem wel eens wakker heb gemaakt door te schreeuwen, naar aanleiding van een aardig realistische nachtmerrie. Ik dacht dus echt dat er iemand naast mijn vriend stond in het donker…

afbeelding

Bang voor mijn bed?

Ik moet toegeven dat er een tijd was dat ik niet graag ’s avonds naar bed ging. Bang dat ik weer een halve nacht wakker zou liggen, de dromen mij zouden overmannen of ik weer rondjes ging lopen terwijl ik het niet doorhad. Zo vertelde mijn vriend me laatst dat ik opeens midden in de nacht heel eng begon te lachen in mijn slaap. Lijkt me creepy voor hem. Ik daarentegen voelde aan mijn lijf dat ik weer bezig was geweest: ik was kapot ’s ochtends. Ondertussen heb ik al een aantal van de bekendste tips en trucs geprobeerd om beter te slapen en hier is wat mij in ieder geval helpt, om niet midden op de dag in slaap te donderen, maar gewoon wanneer het hoort.

1. Laat dat slaapmutsje maar staan

Een slaapmutsje is een alcoholisch drankje voor het slapen gaan. Ik ben gek op rode wijn en ja, ik kan er beter van in slaap komen. Dat is ook zeker de bedoeling van een slaapmutsje. Slaapstudies hebben aangetoond dat je de eerste helft van de nacht ook dieper slaapt. Het probleem zit hem alleen in de tweede helft. Alcohol verminderd je REM-slaap, waardoor je minder goed geestelijk herstelt. Wanneer je deze fase afremt door een drankje te nuttigen voor het slapengaan, dan zul je minder goed mentaal bijkomen en wordt je dus ook minder fris wakker de volgende ochtend. Het venijnige aan een slaapmutsje is daarnaast dat je lichaam went aan een bepaalde hoeveelheid alcohol en je dus naar een tijdje steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te behalen.

2. Sluit de dag goed af

Deze tip heeft op zoveel manieren betrekking op je slaap. Bij mijn ouders thuis was er namelijk de regel dat je nooit met onuitgesproken woorden naar bed mocht gaan. Heb je ruzie met je hubbie, ouders of kids, dan kunnen deze gedachten door je hoofd blijven stromen. Hierdoor kan het zijn dat je dus minder goed in slaap valt, je hersenen werken immers nog op volle toeren. Wat het nog erger maakt, is dat je je kunt vastbijten in deze negatieve gedachten. Ben je nog ontzettend boos, dan kunnen je emoties nog hoger oplopen. Een nachtje erover slapen, heeft in dit geval weinig zin. Hoe laat het ook is, heb het er met elkaar over en probeer om je ruzie uit te praten.

3. Volg een vaste routine

Ook deze heeft zeker betrekking op een goede afsluiting van je dag. Wanneer je jezelf een vaste routine aanleert, zul je je lijf voorbereiden op het naar bed gaan. Hij kent op gegeven moment de handelingen, waardoor je rustig afsluit en je mentaal voor kunt bereiden op je welverdiende nachtrust. Je kunt hierbij denken aan het klaarleggen van je kleren voor de volgende dag, je lunch klaarzetten, je tanden poetsen en gezicht wassen, nog een stukje lezen of een stukje schrijven als review van de dag. Op die manier kun je beter slapen.

beter slapen

4. Zing een liedje voor me!

Zonder mijn slaapverhaal kan ik echt niet meer in slaap komen. Ik blijf anders maar doorratelen in mijn hoofd. Een verhaaltje onderbreekt dit gepieker, want er praat immers iemand doorheen. Er helemaal inkomen en je ook voorstellen waar die meneer of mevrouw het over heeft, is heel erg fijn. Ik gebruik hiervoor de app Calm. Hier kun je niet alleen begeleide meditaties vinden, maar ook sleepstories, natuurgeluiden en rustgevende muziek. Zodra de ‘voorstelling’ is afgelopen, gaat de app ook uit. Plug je oordopjes in en laat je begeleiden naar een goede nachtrust.

5. Zorg ervoor dat je moe bent – dan kun je beter slapen

Lijkt me wel logisch, maar soms zijn we na een dag @ the office blij als we op de bank kunnen ploffen. Leuk dat je geest moe is, maar je lichaam kan nog wel een rondje door. Dus hup, trek je schoenen aan en ga nog even naar buiten! Of naar de sportschool, bootcamp of whatever you want to do! Je moet je lichaam gewoon moe maken, want anders kun je onrustig blijven op het moment dat je naar bed gaat. De enige voorwaarde aan deze tip is dat je niet vlak voor het slapen gaan nog gaat sporten. Anders kun je weer niet slapen van al die happy hormonen die je net hebt vrij gelaten door je rondje hardlopen. Het beste zorg je ervoor dat je minimaal twee uur voor het slapen gaan klaar bent met sporten. Die lekkere warme douche erna kun je weer gebruiken als je avondroutine om jezelf voor te bereiden op de nacht.

…en nog meer

De tips voor beter slapen zijn natuurlijk onuitputtelijk. Hoe meer stoorzenders we erbij krijgen, des te langer de lijst wordt. Wat dacht je van het nieuwe werken, dat je alle vrijheid op je werk geeft, maar waardoor je ’s avonds ook nog even door zou kunnen? Laten we de smartphones, tablets en tv-schermen niet vergeten of de reuze keuze aan bedden en welk bed dan het beste voor je is? Er is dus nog genoeg ruimte om hierover verder te bakkeleien. Wat zijn jouw slaapgeheimen? Deel ze met ons! Ik ben wel benieuwd 😊

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Geïnteresseerd in nog meer leesvoer over dit onderwerp? Check het op Bol.com

beter slapen

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Boeren taart
Lunch

Boeren taart

Een keer wat anders! Wanneer je de boeren taart eens als ontbijt wilt proberen, kan je dit het beste op een

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform