Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training - LumaGym

Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training?

Stel, op een dag krijg je een figuurlijke klap tegen je hoofd en je denkt: nu is het genoeg geweest. Ik wil die overtollige kilo’s kwijt. Je gaat braaf naar de sportschool, schrijft je in, vertelt je verhaal, inclusief je doelen en de trainer maakt een schema voor je. Thuis ga je achter de computer zitten om erachter te komen hoe je moet eten om tot je doel te komen. Je verslindt artikelen over voeding en misschien geef je jezelf een douw en ga je eens langs bij een gewichtsconsulente? Maar na weken van zwoegen komt er een punt dat je niet meer voorruit gaat en je op een bepaald punt blijft steken. Je raakt gefrustreerd en gooit het pasje van de sportschool in de prullenbak. Die gewichtsconsulente met haar mooie verhalen kan ook de pot op en je begint weer aan je oude vertrouwde regime.

Wat gebeurt hier?

Zonde zeg! Er is niets ergers dan geen vooruitgang meer boeken. Ook voor een oude rot in het vak, iemand die al helemaal afgetraind is en drie marathons heeft gelopen is dit een struikelblok. Maar zij hebben het gezonde regime zo in hun bloed dat ze niet van opgeven weten.

Dat wil jij natuurlijk ook! Hoe je van sporten een gewoonte kunt maken, lees je in het volgende artikel:

Hoe maak je van sporten een gewoonte?

Maar wat moet je nu voor vooruitgang in je training doen? Als je dat wilt weten, lees dan verder!

Trainingswetten en trainingsleer

Trainingswetten en trainingsleer houden in dat je steeds verder moet pushen om progressie te boeken. Men zegt niet voor niets: wat vandaag super zwaar was in de training, dient morgen als je warming up. We noemen dit ook wel het principe van overload. Vandaag begin je met een uitgangspunt dat door de training wordt verstoord. Je neemt je rust, herstelt van die training en vervolgens is je uitgangspunt bij de volgende training een stuk hoger. De volgende grafiek zal je het principe inzichtelijk maken:

Het principe van overload

Aanpassing

Weet dat je lijf gemiddeld 8 weken nodig heeft om een trainingsschema te leren kennen, het onder de knie te krijgen en eraan te wennen. Hierbij heb ik het vooral over de oefeningen zelf, het aantal herhalingen dat je doet en, bij krachtsport, het gewicht dat je gebruikt. Wil je verder in je sport, dan moet je na 8 weken je schema aanpassen, want het heeft niet meer hetzelfde effect op je lijf als voorheen. Hierbij kun je denken om alleen het aantal herhalingen op te schroeven, of het gewicht. Ben je bezig met een conditionele sport, zoals hardlopen, dan kun je gemakkelijk je traingingsduur uitbreiden. Dat betekent dus meer kilometers maken.

Praktische voorbeelden

Ik kan me voorstellen dat je met bovenstaand verhaal misschien niet zoveel kan. Wat moet je nu precies doen om wel weer je motivatie te vinden en als een blije kip na de training thuis te komen?

Meer snelheid met hardlopen

Hier kun je kiezen voor 1 à 2 keer per week een interval/fartlek naast je duurtrainingen in te plannen. Je kunt ook voor een kort rondje gaan op snelheid. Als je maar je pasritme per minuut verhoogt.

Meer kilometers met hardlopen

Deze is niet moeilijk te bedenken: ga langer per training lopen. Maar pas op dat je het niet overdrijft! Verhoog het langzaam en plak er niet zomaar 10 kilometer aan vast. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om een keer in de week steeds 5 minuten langer per training te lopen. Ben je benieuwd hoe je een hardloopschema zelf kunt maken? Lees dan het volgende artikel:

Zelf een hardloopschema opstellen – Waar moet je aan denken?

Krachttraining

Hier heb je drie keuzes. Als je geen zin hebt in een geheel nieuw schema, ga dan voor de gewichtstoename. Zoek je maximale kracht op. Lukt 12 keer squatten met 40kg makkelijk, ga dan voor 45 kg of zelfs 50!

Een tweede methode is je herhalingen te verhogen. Wil je echter sterker worden, blijf dan bij de eerste keuze ga niet voor meer dan 12 reps.

Wil je je lijf echt uitdagen, gooi dan heel je schema om en geef je lichaam weer die kicksart. Ik zal je beloven dat je weer spierpijn krijgt. Doe in plaats van bankdrukken bijvoorbeeld cable fly’s en je zult je spieren gauw weer voelen branden. Voor het perfectioneren van je lijf met krachtsport, raad ik je aan om het schema van de Droog Trainen Academie eens te proberen. Het beloofd een adembenemende verandering te worden en zij bieden je ook nog tools om alles uit je voedingsschema te halen!

Heb je liever face-to-face-begeleiding in een klein groepje en een trainer die alle aandacht voor je heeft? Kijk hier dan eens!

Bootcamp

Verandering van spijs doet eten

Vooruitgang boeken en je koning(in) voelen

Het beste blijf je je lijf nog steeds uitdagen door geheel andere sporten te gaan doen. In plaats van de geroutineerde krachttraining kun je ook Bootcamp gaan doen. Hiermee train je niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je kracht en flexibiliteit. Ga eens voor yoga of voor de extremisten onder ons voor Cross Fit!

Ligt jouw sport meer in de conditiehoek kan ik je aanraden om een andere sport uit te proberen die je longen triggert. In plaats van je gewone hardlooprondje af te werken, kun je ook naar de gym gaan om te gaan spinnen. Of trek een paar banen in het zwembad. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat je een hardloper nooit moet laten zwemmen, omdat hier geheel andere spiergroepen mee gemoeid zijn. Hij zal gauw buiten adem zijn. Ik zie hier een uitdaging!

Bronnen: Elementaire trainingsleer en trainingsmethoden van Tjaart Kloosterboer

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer tips hoe je beter kunt worden en wil je niets meer missen? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Wil je van de hoed en de rand weten?Hier heb je het hele boek!

Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Steek in je zij
Anatomie

Steek in je zij

Heerlijk een rondje lopen Je bent lekker bezig met je rondje hardlopen, kijkt naar de vogels, begroet andere hardlopers en

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform