Ben je gestrest en chagrijnig? Misschien kom je wel dit tekort? - LumaGym

Ben je gestrest, chagrijnig en heb je stemmingswisselingen? Misschien kom je wel dit tekort?

Voor een normaal werkend mens dat familie, vrienden en huisdieren moet vermaken, zijn huis schoon moet houden en er een beetje verzorgd uit wil zien, is het leven al stressvol genoeg. Hier hoef je geen Einstein voor te zijn. Het gaat er in drukke perioden juist om hoe je zaken benaderd. Wanneer je duizend maal tegen jezelf zegt dat het druk is, dan zal je het op ten duur geloven en helemaal gek worden. Het zit voor een groot deel in je mindset. 🙂 Echter kan goed eten je hierbij perfect helpen! Heb je er wel eens over nagedacht waarom je in bepaalde perioden nog gevoeliger bent voor stress, vaker chagrijnig bent of stemmingswisselingen hebt zonder aanleiding? Misschien heb je wel een magnesiumtekort?

De rangorde van onze voeding

Als we het over magnesium inzake voeding hebben, dan hebben wij het over een mineraal. In de rangorde van voedingsmiddelen heb je de macro’s: koolhydraten, eiwitten en vetten, vitaminen: die je vooral uit groenten en fruit kan halen, mineralen zoals calcium, fosfor en kalium en spoorelementen waarbij je kunt denken aan ijzer, seleen en zink. Deze volgorde bepaalt dus ook gelijk de hoeveelheid die je binnen moet krijgen, waarbij de macro’s in kilo’s nodig zijn en spoorelementen in milli- en microgram. Mineralen kan het lichaam niet zelf aanmaken, deze moet je uit je voeding halen of als supplement toevoegen.

Magnesium – waar dient het voor?

Magnesium is belangrijk voor je botten en spieren, maar ook voor het overbrengen van zenuwprikkels. Dat verklaart ook gelijk waarom je bij magnesiumtekort veel last kunt hebben van krampen. Je spieren kunnen zowel niet ontspannen, omdat de zenuwprikkels niet goed worden overgebracht, als ook niet herstellen omdat ze magnesium missen. Magnesium stuurt ook enzymen in je lijf aan om je voedsel beter te kunnen verteren. Wanneer je magnesium suppleert, zul je merken dat je ook beter naar de wc kunt!

Daarnaast kan magnesium je helpen met een verhoogde weerstand van stress, je hart gezond houden en je geheugen en concentratie verbeteren.

Hoeveel moet je binnenkrijgen?

De standaarden voor een man zijn 300-350 mg en voor een vrouw 250-300 mg. Wanneer je gezond eet, zul je hier waarschijnlijk aan komen. Zo zit magnesium in bananen, groene bladgroenten, schelpdieren, avocado en noten. Maar ben je een fanatieke sporter, een zwangere vrouw of gebruik je medicatie, dan is een supplement een goed idee. Sterker nog, de Wereldgezondheidsraad beweert dat een groot deel van de westerse bevolking een tekort heeft aan magnesium! Dus kom maar op met die pillen!

Welke supplementen zijn het beste?

Ten eerste is het een kwestie van uitproberen. Ikzelf vind de supplementen die je voor het slapengaan moet nemen het fijnste. Magnesium heeft een ontspannende werking, waar je uiteindelijk meer energie van krijgt.

Je lichaam kan pure magnesium niet opnemen en heeft een hulpstofje nodig. Dit kan anorganisch zijn of organisch. Een combinatie van magnesium en chloride als anorganisch hulpstofje is goed op te nemen voor het lijf. Kies je liever voor een organische hulpstof, dan zul je op het etiket moeten zoeken naar ‘magnesiumcitraat’. Het beste kun je nog naar de medewerker in de drogisterij stappen en aan hem vragen of hij die combinatie in huis heeft.

Kun je teveel magnesium innemen?

Ja, helaas wel! Wanneer je teveel magnesium hebt genomen, zul je je tijd doorbrengen op de wc. Het heeft namelijk een laxerende werking, geen grap! Waar je bij genoeg heel goed boodschap nummer 2 kunt doen, is teveel dus funest voor je darmen.

Dus?

Wanneer je onderstaande symptomen vertoont, kun je wellicht denken aan een magnesiumtekort:

  • lusteloosheid;
  • stemmingswisselingen;
  • gestrest;
  • concentratieproblemen;
  • constipatie;
  • spierkrampen.

Wil je professioneel advies inwinnen, dan zal ik je te allen tijde aanraden om je huisarts te raadplegen. Vooral als je zwanger bent, in de overgang zit of medicatie gebruikt. Natuurlijk is er niets ergs aan als je voor jezelf gaat experimenteren. Ik doe dat voortdurend! Maar wat voor mij werkt, hoeft voor jou nog geen wondermiddel te zijn!

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer recepten en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Duiken
Interviews

Duiken

Eindelijk rust! Zittend aan de Spiegelplas ten oosten van het dorp Nederhorst den Berg hoor ik het geluid van het

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform