De duurloop - het wat, wanneer en hoe - LumaGym
afbeelding

De duurloop is waarschijnlijk degene die het hardlopen voor velen zo saai maakt. Je bent op een comfortabel tempo aan het lopen, lopen, lopen en het enige wat er verandert is misschien je omgeving en eventueel de nummers van je playlist. Maar deze loop doet zoveel voor je hardloopprestaties! Als je de uitdrukking: ‘kilometers vreten’ ooit hebt gehoord, komt die hier vandaan. Lees hier hoe je deze kunt integreren in je hardloopschema.

Voorwaarden van de traditionele duurloop 

Wil je een duurloop goed doen, dan kun je de praattest doen: je moet de hele sessie op je gemak kunnen praten. Ben je met een sporthorloge aan het rennen en houd je je sessie daarop bij, dan zit je op 60-80% van je maximale hartslag. Deze loop kan tussen 5 en 40 kilometer duren. Het gaat hierbij vooral om je uithoudingsvermogen en niet zozeer om snelheid. Wil je je snelheid verbeteren, dan kun je het beste een tempotraining erin gooien en nog beter zijn de interval en fartlek. In dit artikel lees je meer over de Fartlek en interval: 

Fartlek en intervallen

Wanneer doe je de duurloop? 

Ben je nog niet ervaren maar wel klaar met je introductietraining en kun je minimaal 5 kilometer lopen, dan kun je de duurloop zo vaak mogelijk doen, met een rustdag tussen de trainingen. Ben je al ervaren, dan kan deze elke dag op je schema staan, mits je natuurlijk voldoende hersteld bent van de vorige sessie. Ik ben zelf antiblessure (ook al heb ik er zelf ook wel eens last van). Daarom raad ik je aan om al je trainingen te variëren tussen interval, duurloop, snelheidstraining en krachtsessies.  

Ikzelf doe de duurloop op een dag dat ik voldoende tijd heb, zoals in het weekend (Sunday-runday yeah!). Ik kies een mooie route en verras mezelf ook wel eens tijdens het rennen door een onbekend pad in te slaan. Met een duurloop kun je tenslotte zo lang blijven rennen als je zelf wilt. Daarnaast kun je deze loop ook als een hersteltraining gebruiken na een intensieve sessie of wedstrijd. 

duurloop

Anaërobe drempel 

Omdat het bij een duurloop gaat om uithoudingsvermogen, is het niet de bedoeling dat je helemaal verzuurt. Gebeurt dit toch, dan moet je je tempo verlagen! Je traint namelijk onder de anaërobe drempel, wat simpelweg betekent dat je geen melkzuur aanmaakt in je spieren en dus ook geen spierpijn hoort te krijgen. Natuurlijk kun je wel van andere lichamelijke ongemakken last krijgen, zoals een blaar of zere voeten.  

Op naar de 10 en verder 

Ben je op het punt om van de 5 kilometer naar de 10 of verder uit te bouwen, dan is deze training dus het beste! Verhoog hierbij je trainingssessie met maximaal 10 minuten per week. Hoe meer kilometers je ‘vreet’, dus loopt, des te beter je basisconditie wordt. Ook kan naast de duurloop het veranderen van andere conditiesporten, zoals wandelen, zwemmen of fietsen je helpen je basisconditie te verbeteren. 

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Het volgende artikel van deze reeks is: looptraining en -technieken

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

duurloop

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Nutella Mokcake
Ontbijt

Nutella Mokcake

Je zult het niet geloven, maar vandaag is het Nutellawerelddag! Jaja! Een fan was zo enthousiast over Nutella, dat hij

Lees verder »
Duiken
Interviews

Duiken

Eindelijk rust! Zittend aan de Spiegelplas ten oosten van het dorp Nederhorst den Berg hoor ik het geluid van het

Lees verder »

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

LumaGym maakt gebruik van de Facebook Pixel en Google Tag om de inhoud van de website en haar advertenties te verbeteren.

Bekijk details

Inloggen op de website. Producten in je winkelmandje plaatsen. Dit zijn allemaal functionaliteiten die zonder deze cookies niet zouden werken. Overigens zijn functionele cookies altijd toegestaan.

Bekijk details
Wis mijn instellingen Instellingen gewist!
Scroll naar top

Download

Nu het e-book Krachttraining voor thuis!

LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform