5 fabels en feiten over sporten - LumaGym

5 fabels en feiten over sporten

Ken je dat? Je zit op een verjaardag en de discussie barst los over sporten, afvallen en aankomen. Misschien is er wel iemand die doet alsof die de kennis in pacht heeft. Hij gooit er allerlei stellingen uit: ja ik doe wel 100 crunches voor mijn sixpack en van hardlopen val je bij je benen af. Als ik dan een half uurtje heb getraind, mag ik me lekker trakteren op frietjes.

De twijfel slaat toe. Is dat wel zo? Ik geef je opheldering over vijf fabels en feiten.

1. Door sporten val je af

Helaas, je valt niet af door een extra ronde hardlopen. Je valt af door de combinatie van een goed eetpatroon en beweging. In beginsel gaat het er namelijk om dat je een disbalans in je energie creëert. Klinkt ingewikkeld? Dat is het niet. Je moet er gewoon voor zorgen dat je minder calorieën eet dan je verbrand. Let daarbij wel op dat je gezond eet! Dus niet een stuk taart, maar een appel.

Wil je dit gemakkelijk bijhouden? Dan kan ik je de app van FITsociety aanbevelen!

2. Van sporten krijg je een hogere stofwisseling

2. van sporten krijg je een hogere stofwisseling

Ja! Een feit. Ben je een couchpotato dan zal extra beweging je stofwisseling goed doen. Je hartslag wordt sneller, je lichaamstemperatuur verhoogt en je spant je spieren aan. Een stukje wandelen geeft niet alleen je lijf een boost, maar ook je geest. Je bent weer helder na een blokje om en kunt problemen beter oplossen.

Ga je regelmatig wandelen of naar de sportschool, bouw je ook meer spieren op die in rust meer calorieën verbruiken dan eerst. Je lijf verbrandt dus meer calorieën terwijl je weer lekker aan het Netflixen bent!

3. Je kunt plaatselijk afvallen

Heb je wel eens gehoord van Slim Belly? Een band die je om je middel doet tijdens het sporten zodat je meer vet verliest bij je buik? Ja, die dingen werken dus niet. Het is genetisch bepaald waar jij als eerste afvalt. Ben je een echter peer, dan zullen je billen en benen altijd meer vet opslaan dan je schouders.

Wat jou wel kan helpen bij het vormen van je lichaam is krachttraining. Vraag een schema aan bij een professional (in je sportschool) en geef aan wat je wensen zijn. Pure krachttraining kan je goede kanten nog beter maken. Kom maar op met die Brazilian ass!

4. Van sporten krijg je meer kracht en weerstand

4. Van sporten krijg je meer kracht en weerstandNou en of! Sport is stress voor je lichaam. Je geeft het bij elke training een opdonder waarvan het weer moet herstellen. Je lijf is zo bijzonder dat het zich tijdens het herstel voorbereidt op een volgende opdonder en er daarom voor zorgt dat hij beter wordt. Dit noem je supercompensatie. Hiermee verhoog je ook nog eens je basisconditie. Je kent het wel: de kilo’s die je 8 weken geleden bankdrukte waren een stuk lichter dan nu. Oftewel, je wordt sterker. Wil je weten hoe dit werkt? Lees dan het volgende artikel:

Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training?

Hierdoor verhoogt ook je weerstand. Mentaal en lichamelijk. Je kunt beter slapen, waardoor je beter tegen stress kan en je lichaam ook meer stress kan handelen. Ik zeg doorgaan!

5. No pain, no gain

Dat nummer 4 een feit is, wil niet zeggen dat je het moet overdrijven. Er is namelijk een tegenovergestelde van supercompensatie: overtraining. Als jij ervoor kiest om 5 keer in de week helemaal kapot te gaan in de gym, niet te herstellen en bij elke keer dat je opstaat of gaat zitten schreeuwt van de pijn, dan doe je het juist niet goed. Een beetje spierpijn af en toe geeft je wel het zelfvertrouwen dat je iets hebt goed gedaan, maar doe je dit te vaak, dan liggen blessures op de loer. 

Daarnaast is je lichaam niet goed herstelt, waardoor je basisconditie juist omlaag gaat, je steeds minder aankan en je kracht en weerstand juist minder worden. Bescherm jezelf door verantwoord te sporten en niet te luisteren naar patsers die deze fabel predikten. Waarschijnlijk vertellen ze niet eens de waarheid als ze beweren dat ze 5 keer in de week helemaal tot het naadje gaan, maar zullen ze 5 keer in de week een half uur sporten en de rest van de tijd ouwehoeren in de gym. Wil je hier meer over weten, lees dan het volgende artikel:

Hoe boek ik weer vooruitgang in mijn training?

Mis niets!

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort artikelen en wil je niets meer missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij op FacebookInsta en Pinterest.

Ik heb hier ook al een vervolg op geschreven:

Nog meer fabels en feiten over sporten

Over LumaGym

Over mij

Heb je vandaag al je dosis energie gehad? Ik ben Maria en ooit begonnen met deze website, omdat ik het fantastisch vind om mensen te inspireren. Vooral op het gebied van sport, voeding en gezondheid!​

Op zoek naar een specifiek artikel?

Gezond eten zonder gedoe?

Fabels en feiten

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Je ontvangt ook regelmatig exclusieve content, zoals gratis e-books en aanbiedingen.

Deze site bevat affiliatelinks. Wanneer je een product koopt, zal het je niet meer kosten dan gewoonlijk, maar krijg ik hiervan wel een kleine commissie.

Bevalt je dit artikel? Deel het dan! :)

Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op google
Deel op email
Deel op twitter
Deel op linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ander leesvoer

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top
LumaGym draait op SYS PlatformSYS Platform